کولر آبی رنگ با بهره وری بیشتر
نوشته شده توسط : مدیر

هرچه شبکه کولر کوتاه‌تر باشد , بهره‌وری آن ارتقاء می یابد و مصرف انرژی کمتر می‌گردد . بر این پایه منطقی به‌نظرمی‌رسد که در آپارتمان‌های تعدادی طبقه , گهگاه کولر‌ها از پشت بام , به باطن بالکن‌ها نقل مکان نمایند .

کولر می بایست متناسب با متراژ خانه‌ گزینش شود . کولرهایی با حجم هوادهی مضاعف در خانه‌های کوچک , کارکرد دیگری جز هدر دادن انرژی ندارند . برای خانه‌های کمتر از ۶۰ مترمربع , در صورتی‌که کولر بر پشت‌بام است , حجم هوادهی کمتر از ۳۵۰۰ سفارش شده . در صورتی‌که کولر در بالکن است , مطلوب است که حجمش حدود ۲۳۰۰ باشد . در حالتی که متراژ منزل در بین ۶۰ تا ۱۰۰ مترمربع است , کولر پشت‌بامی با حجم ۵۰۰۰ و کولر بالکنی ۳۵۰۰ برایش کافی است . به همین نسبت , برای خانه‌های بزرگ‌تر , حجم هوادهی کولر‌ها ارتقا مییابد و تا ۷۰۰۰ میرسد .

 از نیم ساعت باقیمانده به اذان مغرب تا ۲ ساعت و نیم بعداز آن , میزان مصرف برق در کشور‌ایران , در نقط ی اوج خویش قراردارد . از آن‌جا که کولر‌ها از اثاثیه پرمصرف برقی به‌حساب می آیند , بد نیست که آن‌ها را در‌این ساعتها خاموش بگذاریم .

شیلنگ آب کولر‌ها در حالتی که از جور نامرغوب باشد , در آفتاب کم آب شده و احتمال دارد بعداز 1‌سال مصرف , مهیا پاره شدن است . پس خوبتر است شیلنگ آب کولر را نیز عوض نمایید و گونه مرغوب‌تر آن را بخرید که به شیلنگ یخچالی پر اسم و رسم است . یکی مهم ترین معیار‌ها برای استعمال با صرفه از کولر , دقت به همین شیلنگ است . در صورتیکه سیستم گردش آب به صدق در کولر صورت بپذیرد و پوشال‌ها تماما تر شوند , کولر خنکای بیشتری ایجاد میکند و انرژی کمتری را هدر می دهد .

 پس از این ها دریچه‌های خویش کولر را گشوده فرمایید . برای مفتوح کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل منحصر گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا نصیب تحتانی آن از بدنه جدا گردد . آن گاه درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید . ناودان های ساکن در درپوش ها را منزه فرمایید تا منافذ آن گشوده شود

 در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر کس پای دکمه‌ی انقطاع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از سالم پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل فرمائید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند خدمت نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که بها تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوب تر است بده بستان شود .

 تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور مبتلا گیرپاژ شود . در حالتی‌که که تسمه از شرایط نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , اضطراری است آن را ردوبدل فرمائید .

 واترپمپ را گشوده نموده و بعداز نظافت کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به صحت در محل خویش نصب نمائید . تعمیر کولر آبی

 با لبریز کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل کنید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها گشوده است

 در حالتی‌که محور موتور لقی داراست می‌توانید با به کار گیری از واشر منحصر , لقی آن را بگیرید . ولی لقی کم اشکالی ندارد .

 شناور را طوری تهیه و تنظیم فرمائید که آبی رنگ از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .

 روزنه اطمینان آب را , با توجه گشوده نموده و تشتک ذیل را با شلنگ آب عالی بشویید . درصورتی که کف کولر رسوب متعددی گرفته می‌توانید به امداد مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .

شناورهای کهن مو جود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه و تنظیم به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده‌است که مشکلات شناورهای سابق را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد 1 تا 8 مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب باطن کولر را با گرداندن حباب به نیکی تهیه کرد .

شرایط کنونی نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را گشوده نمایید تا از تندرست شناور کولر اطمینان حاصل فرمایید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ملاحظه کنید که کار جدا آب صورت میپذیرد یا این که خیر . در‌حالتی که آب به صدق وارد کولر نمیشود یا این که فعالیت انقطاع تماما انجام نمیشود شناور می‌بایست ردوبدل گردد .

 بعداز در دست گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعد از بستن شیر تخلیه از ذیل کولر آن را در دست گرفتن نمائید که چکه نداشته باشد . در حالتی‌که شناور صحیح تهیه و تنظیم شده باشد مرحله آب می‌بایست یک سانتی‌متر ذیل خیس از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت بایستی شناور را صحیح تهیه و تنظیم نمایید . ضمناً اعتنا فرمائید که مرحله کولر نسبت به زمین بایستی سطح باشد . یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب هم راستا آن توده نشود .

 بعداز آبگیری کولر پمپ آب را روشن نمائید تا از صدق سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل فرمائید . توری به دور پمپ را واجب است قبلی از روشن کردن منزه کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر دستکم یک سانتی‌متر مسافت داشته باشد . بعداز روشن شدن پمپ آب اتصالات را به توجه در دست گرفتن فرمائید که از جایی چکه نداشته باشد , چون یکی‌از مهمترین عوارض سوختن موتور کولر و پمپ آب , چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است .

 هم اکنون دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن فرمائید تا یک توشه عملیات بدون نقص درون کولر را مشاهده کنید . بعضی وقت ها آبی‌رنگ که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد , به جای آن که از تحت تخلیه شود از میانه پوشال گم راه شده و بر روی توربین هوا یا این که پمپ آب می پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد . در صورتی‌که که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور ارگانیک بود , آخری روزنه را هم ببندید . پیشین از بستن پایانی روزنه مطمئن گردید که درب باکس تقسیم برق درون کولر به صحت بسته شده‌است .

 





:: برچسب‌ها: تعمیر کولر آبی , کولر آبی , نصب و تعمیر کولر ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: